Vi har i Landbrugsstyrelsen udstedt en ny bekendtgørelse på konditionalitet som følge af en forenklingsforordning fra EU. Derudover har vi opdateret bekendtgørelsens bilag, så det afspejler de nye regler underlagt konditionalitet.
Forenklingsforordningen (forordning nr. 2024/1468) fra EU giver Danmark, og dermed Landbrugsstyrelsen, mulighed for at lempe noget af reguleringen på konditionalitet. Vi har bl.a. mulighed for at træffe beslutning om midlertidige fritagelser fra f.eks. tidsfrister under GLM-krav, hvis vejrforholdene umuliggør overholdelse.
Hvis du vil læse mere om forordningen, der forenkler noget af reguleringen om konditionalitet, kan du finde den her: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1468 af 14. maj 2024 om ændring af forordning (EU) 2021/2115 og (EU) 2021/2116 for så vidt angår normer for god landbrugs- og miljømæssig stand, ordninger for klimaet, miljøet og dyrevelfærd, ændringer af strategiske planer under den fælles landbrugspolitik, revision af strategiske planer under den fælles landbrugspolitik og fritagelser fra kontrol og sanktioner
Vigtigste ændringer i bekendtgørelsen
De vigtigste ændringer i den nye konditionalitetsbekendtgørelse er:
- Der er justeret i GLM 2 kravet (Beskyttelse af vådområder og tørveområder) og GLM 6 kravet (Jorddække) på baggrund af nye kortdata fra Aarhus Universitet.
- Vi har tilpasset datoangivelserne i GLM 6-kravet . Det gør vi, så det stemmer overens med plantedækkebekendtgørelsen.
- Bedrifter under 10 ha fritages for sanktionering.
- Øget fleksibilitet ved særlige vejrforhold.
Derudover har vi lavet lovtekniske tilpasninger, herunder at bilag 1 i bekendtgørelsen er blevet opdateret.
Du finder den nye bekendtgørelse (nr. 944 af 31. juli 2024) på Retsinformation
Gå til Retsinformation
Bedrifter under 10 ha fritages for sanktionering
Forenklingsforordningen betyder, at bedrifter under 10 ha landbrugsareal fritages for sanktionering ved manglende overholdelse af konditionalitetskrav fra og med 2024.
Bedrifter under 10 ha, som måtte have fået en sanktion for manglende overholdelse af konditionalitetskrav i 2024, vil blive kontaktet af Landbrugsstyrelsen. Du skal derfor ikke foretage dig noget, hvis denne lempelse har betydning for dig.
Fleksibilitet ved særlige vejrforhold
Forenklingsforordningen giver mulighed for, at medlemsstater ved behov kan træffe beslutning om midlertidige fritagelser fra f.eks. tidsfrister under GLM-krav, hvis vejrforholdene umuliggør overholdelse.
Vi udgiver en nærmere beskrivelse om administrationen af denne bestemmelse senere på året. Vi forventer, at det bliver i forbindelse med høringen om konditionalitetsvejledningen for 2025.
Indtil da er vi særligt opmærksomme på vejrforhold, som umuliggør at overholde GLM-kravene. Hvis det bliver aktuelt, vil vi udsende en særlig nyhed, hvor vi oplyser nærmere om bestemmelsens aktualitet i 2024.
Nyt kortdata
Det nye kortdata, som bekendtgørelsen er opdateret ud fra, kommer fra Aarhus Universitet. Tilbage i juni sendte vi en nyhed ud om, at nye kortdata vil få betydning for en række af GLM-kravene.
Hvis du vil læse mere om det nye kortdata, kan du finde nyheden her:
Ny kortdata ændrer omfanget af arealerne under visse GLM-krav
Vi har lavet en overgangsordning i den resterende del af 2024. Det betyder, at der er tid til markplanlægningen i de tilfælde, hvor kravet skærpes (se vejledning om konditionalitet og evt. § 8, stk. 6 i den nye bekendtgørelse).
Vejledning om konditionalitet
Aksløberens larve og majshalvmøl
Landbrugsstyrelsen har arbejdet for at tillade jordbearbejdning under GLM 6 om jorddække i perioder med særlig risiko for forringelser af jordens dyrkningspotentiale, hvis der var forekomst af skadegørerne aksløberens larve og majshalvmøl.
Vi har nu erfaret, at vi først kan implementere denne mulighed i bekendtgørelsen, når EU-Kommissionen godkender dette. Landbrugsstyrelsen arbejder målrettet med dette, og vi forventer, at muligheden er en del af bekendtgørelsen for 2025.
Du opfordres til at dokumentere angrebets omfang og dine tiltag over for Landbrugsstyrelsen, hvis vi kommer på kontrol. Det vil sikre, at vi allerede ved kontrollen kan få dine oplysninger til sagen. Det kan have betydning for, om og hvordan vi sanktionerer i sagen. Det fremgår nemlig af vores instruks til kontrollen, at en sådan jordbearbejdning kan vurderes at være en formildende omstændighed, ligesom det kan vurderes ikke at være i modstrid med formålet med kravet.